Project Description

Mad
INDKØB
Måltider
ernæring
Sygdom
Byens køkken

Husk at drikke

Sluk tørsten – også når du ikke kan mærke den

Når du bliver ældre, kan du få sværere ved at føle tørst. Derfor skal du huske at drikke rigeligt, også selvom du ikke lige føler dig tørstig. Ellers kan du risikere at dehydrere.

Drik mindst 1½ liter væske om dagen.

Er du syg og sveder, har diarré eller kaster op er dit behov for væske selvfølgelig større.

Mælkeprodukter

Mælkeprodukter indeholder proteiner, vitaminer og mineraler, som er gode for dig. Du skal helst drikke eller spise ¼ – ½ l mælkeprodukt dagligt.

Kniber det med appetitten, er det en god idé at drikke sødmælk, som er rig på energi. Har du god appetit, er det bedre at drikke mælkeprodukter med lavere fedtprocent for eksempel minimælk eller kærnemælk.

Vand, te og kaffe

Vand, te og kaffe uden mælk og sukker indeholder ingen energi. Er din appetit god, er det helt fint at drikke disse ting. Kniber det med appetitten, er det en god idé at bruge fløde og sukker i de varme drikke.

Saft og juice

Saft og juice indeholder energi, men ingen proteiner. Derfor bør du vælge mælk frem for saft og juice, hvis din appetit er lille.

< Tilbage til forrige side

Energidrikke

Kniber det med appetitten, kan det være en god idé at drikke energidrikke.

Find inspiration til energidrikke her.

Ha’ altid dette i dit køkken

Hvad er godt altid at have i køkkenet, så du altid kan få noget lækkert at drikke?