Project Description

Mad
INDKØB
Måltider
ernæring
Sygdom
Byens køkken

Aldersbetingede forandringer

Forandringer når kroppen ældes

Kroppen forandrer sig med alderen. Muskelmasse, muskelstyrke og knoglemasse bliver mindre.

Måske bevæger du dig mindre og sanser verden på en anden måde end tidligere, når synet, hørelsen, smags- og lugtesansen med tiden bliver svagere.

Måske bliver du syg og er nødt til at tage medicin, som påvirker din krop med forskellige bivirkninger.

Alle disse forandringer har betydning for, hvad og hvor meget du spiser.

Er du +70 år?

Er du over 70 år, skal du spise mere protein end yngre voksne. Anbefalingerne gælder alle over 70 år, uanset om du bevæger dig meget eller lidt, ofte bliver syg eller ej. Protein, som du typisk får fra kød, fjerkræ, æg, mælkeprodukter og bælgfrugter, er nemlig vigtigt i forhold til at bevare og genopbygge muskler og væv efter sygdom.

  • Anbefalingerne for voksne under 70 år: 10-15 procent af energien skal komme fra protein.
  • Anbefalingerne for voksne over 70 år: 15-20 procent af energien skal komme fra protein.

Udover ekstra protein skal du også huske et dagligt tilskud af D-vitamin på 20 mikrogram kombineret med et kalciumtilskud på 800-1000 mg, uanset om du drikker mælk eller spiser mælkeprodukter.

Appetit

Måske oplever du, at din appetit bliver mindre med alderen. Det kan skyldes, at du bevæger dig mindre, at du ofte spiser alene og måske synes, at det er kedeligt at spise alene. Men det kan også skyldes, at den naturlige appetitregulering ikke fungerer så godt, som da du var ung.

Hos en ung og rask voksen betyder appetitreguleringen, at man efter at have spist et stort måltid ikke har lyst til at spise mere. Men den betyder også, at man føler sult igen efter et stykke tid.

Denne følsomhed kan blive svækket med alderen, så du ikke føler sult eller mæthed på samme måde som før. Risikoen er så, at du enten spiser for meget eller for lidt.

Hold øje med din vægt

Vej dig gerne en gang om måneden. På den måde kan du følge med i din vægtudvikling.

Hvis du taber dig uplanlagt 1 kg eller mere og ikke kan tage det tabte på igen, skal du kontakte din læge.

Denne pjece fra Mad & Måltider viser De Officielle Kostråd til dig over 65 år og indeholder på bagsiden et vægtskema.

FUP

  1. Du har brug for mindre mad, når du bliver ældre, fordi du sidder så meget stille.
  2. Bananer er gode mellemmåltider.
  3. Æbler gør dig sulten.
  4. Du kan kun være underernæret, hvis du er tynd.
  5. Har du diabetes, må du ikke spise sukker.

FAKTA

  1. Når du runder de 65 år, stiger dit energi- og proteinbehov meget, fordi du skal forebygge muskeltab. Ved sygdom stiger det yderligere.
  2. Er din appetit lille, har du behov for protein. Derfor er det godt at drikke ernæringsdrik, og spise mælk eller ost.
  3. Æble indeholder mest vand, sukker og kostfibre. Du kan derfor ikke sige, at det gør dig sulten. Kostfibre har tendens til at mætte, og er derfor ikke det mest hensigtsmæssige hvis det kniber med appetitten.
  4. Selvom du er ældre og overvægtig, kan du godt være underernæret. Underernæring relaterer sig nemlig til muskeltab. En overvægtig ældre kan godt have muskeltab.
  5. Ældre med diabetes må gerne spise sukker, men sukkeret må kun indtages i små mængder fordelt over en hel dag.

< Tilbage til forrige side

Får du medicin?

Medicinindtag kan også påvirke din appetit.

Læs mere om de typiske bivirkninger i forhold til appetitten ved medicinbrug.

Måltidet som stjernestund

Hvis appettiten er lille, er det ekstra vigtigt, at du skaber gode rammer for dine måltider.

Se hvordan du gør her.