Kostformer – god og nærende mad til alle

Tilbud fra MAD til hver DAG

Hvad der er sundt og usundt, er forskelligt alt efter, om du har en god eller en lille appetit. Har du en god appetit, skal du for eksempel spise chokolade i små mængder og ikke hver dag. Er din appetit lille, kan en plade chokolade om dagen være sundt, fordi den hjælper med til, at du får nok energi.

MAD til hver DAG tilbyder forskellige kostformer. Her på siden kan du læse om de forskellige madtilbud. Hvis du er i tvivl, om hvilken mad, der er den rette for dig eller du har spørgsmål, så kontakt gerne MAD til hver DAG og hør, hvad vi kan tilbyde.

Det er en god idé, at du holder øje med din vægt, uanset hvad du vejer. Vej dig gerne 1 gang om måneden.

Fuldkost

Fejler din appetit ikke noget, anbefales du at spise ‘Fuldkost’ fra MAD til hver DAG og at følge De Officielle Kostråd. Læs mere om ‘Fuldkost‘ i fanebladet her på siden.

Diabeteskost

Når du har type 2 diabetes (sukkersyge), en god appetit, hjerte-kar-sygdom eller er overvægtig, anbefales du at spise ‘Diabetesmad‘ fra MAD til hver DAG og at følge De Officielle Kostråd. Læs mere om ‘Diabetesmad’ i fanebladet her på siden.

Småtspisende

Har du en lille appetit og har du måske haft et uønsket vægttab, er der nogle andre anbefalinger, som det er en god idé, at du følger. Når din appetit er lille anbefales du at spise ‘Småtspisende’ mad fra MAD til hver DAG. Læs mere om ‘Mad til småtspisende‘ i fanebladet her på siden.

Blød kost

Har du problemer med at tygge eller synke din mad er det vigtigt, at du kontakter din læge. Hvis du har tygge-/synkebesvær har du behov for mad med tilpasset konsistens. MAD til hver DAG tilbyder også mad, som er tilpasset tygge-/synkebesvær. Læs mere om ‘Blød kost‘ i fanebladet her på siden.

Fuldkost

Et lækkert måltid mad og en blomst på bordetFuldkosten er en af flere kostformer, som MAD til hver DAG tilbyder. Den er til dig som har en stabil appetit og en stabil vægt og du ønsker hverken at tabe dig eller at tage på i vægt.

Fuldkosten er lavet ud fra de generelle kostanbefalinger og anbefales til dig som er ældre og ikke har andre særlige ernæringsbehov.

Ældre over 65 år rådes til at spise varieret og gerne lidt mere mad med protein som fx kød, fisk fjerkræ, ost og æg. Det øgede indtag af protein er nødvendigt for, at du kan holde din muskelmasse vedlige, så du kan blive ved med at udføre dine daglige gøremål.

Maden fra MAD til hver DAG er tilberedt fra bunden af friske og lokale råvarer efter sæson. Fuldkosten indeholder alle de næringsstoffer, du har brug for fra et hovedmåltid. Derfor anbefaler vi også, at du spiser hele portionen, så du får opfyldt dit ernæringsbehov.

Du kan her læse mere om De Officielle Kostråd og hvad du skal være ekstra opmærksom på, når du er over 65 år. Se også denne lille film fra Fødevarestyrelsen:

Diabetes

Et hjerteformet æble med arme og benDiabetesmad er en af flere kostformer, som MAD til hver DAG tilbyder. Det er som regel den rette kostform til dig, der har type 2 diabetes (sukkersyge), hjerte-kar-sygdomme eller er overvægtig. Den indeholder flere grøntsager og mindre fedt i forhold til vores andre tilbud.

Diabetesmaden er tilberedt ud fra de generelle kostanbefalinger.

Ældre over 65 år rådes til at spise varieret og gerne lidt mere mad med protein som fx kød, fisk fjerkræ, ost og æg. Det øgede indtag af protein er nødvendigt for, at du kan holde din muskelmasse vedlige, så du kan blive ved med at udføre dine daglige gøremål.

Maden fra MAD til hver DAG er lavet fra bunden af friske og lokale råvarer efter sæson. Diabetesmaden indeholder alle de næringsstoffer, du har brug for fra et hovedmåltid. Derfor anbefaler vi også, at du spiser hele portionen, så du får opfyldt dit ernæringsbehov.

Du kan her læse mere om De Officielle Kostråd og hvad du skal være ekstra opmærksom på, når du er over 65 år. Se også denne lille film fra Fødevarestyrelsen:

 

Småtspisende

tegning af mand der ikke har så meget lyst til at spiseMad til småtspisende er en af flere kostformer, som MAD til hver DAG tilbyder. Den er til dig, der har en lille appetit.

Energitæt mad er lavet ud fra de generelle kostanbefalinger til småtspisende. Den anbefales til dig, som har haft et uplanlagt vægttab, har svært ved at holde vægten stabil eller ønsker at øge vægten.

Når du bestiller energitæt mad er portionen på det varme måltid mindre end normalt, men maden er mere energitæt. Du får også et energitæt mellemmåltid med. Det anbefales nemlig, at du spiser mange små måltider i løbet af dagen.

Maden fra MAD til hver DAG er lavet fra bunden af friske og lokale råvarer efter sæson. Den energitætte mad indeholder alle de næringsstoffer, du har brug for fra et hovedmåltid. Derfor anbefaler vi også, at du spiser hele portionen, så du får opfyldt dit ernæringsbehov.

Du kan her læse mere om gode råd når appetitten er lille siden her: Når det kniber med appetitten.

Har du mistet måltidsglæden? Læs om, hvad du kan gøre for at finde måltidsglæden igen.

Du bestiller måske kun dagens varme hovedmåltid hos MAD til hver DAG og står for resten af dagens måltider selv. Hvis du selv står for dagens andre måltider, kan du finde inspiration til fx smørrebrød her. Du har også mulighed for at bestille morgenmadspakker, frokostpakker, desserter og forretter i Byens Køkken.